maandag 5 januari 2015

Zuurdesem

Afgelopen nacht, de eerste slapeloze van het nieuwe jaar, las ik een artikel over bewegen en hoe overschat het zou zijn (m.b.t. afvallen).
Moet het toch net lukken dat regelmatig bewegen één van mijn goede voornemens voor het nieuwe jaar is! Bewijzen kan ik het niet, maar overschat of niet, ik voel me stukken beter in mijn vel, ik denk zelfs dat het een positief effect heeft op de weegschaal en ik ben er vrij zeker van dat ik beter slaap wanneer ik regelmatig loop!

Dit brengt me bij mijn ander goed voornemen en dat is wat bewuster bezig zijn met voeding, gezonder eten en vooral veel zelf bakken en koken.
Zo staat er al 5 dagen een glazen pot op mijn aanrecht met daarin de basis, of althans de basis in wording, van mijn eerste zuurdesembrood. 

En waarom zou een mens dagen bezig zijn met het voorbereiden van zo'n brood en niet eens de zekerheid krijgen dat het zal lukken?
Wel, wij vieren de jaarovergang sinds enkele jaren met vrienden en omdat ik hen niet zo heel vaak zie, zijn de gespreksonderwerpen vaak nieuw en bieden me zelfs elk jaar opnieuw heel wat inspiratie. Zij zijn ook heel erg bezig met bakken en vooral gezond eten. Ze koken vaak heel vernieuwend, met smaken die ik tot dan nog nooit proefde. 
En zij had die avond een zuurdesembrood gebakken. Ze vertelde over het afwezig zijn van allerlei toevoegingen, hoe nauwgezet je er mee bezig moet zijn en hoe goed het voelt wanneer het toch lukt!

Ik zit nu aan deel 1 van dag 5 (tot hier zit ik echt helemaal op schema, mijn starter doet precies dat wat ik lees in allerlei beschrijvingen), op dag 7 is mijn 'starter' klaar, dan bak ik mijn brood en vertel ik stap voor stap hoe ik te werk ben gegaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten